jaki olej do diesla

Olej silnikowy to bardzo, ale to bardzo ważny temat i trzeba go poruszać bardzo często. Wielu kierowców bagatelizuje to żeby wymieniać na czas oleju w samochodzie wyposażonym w silnik wysokoprężny. To bardzo zła wiadomość dla nich i dla kolejnych właścicieli takich samochodów. Zauważmy, że wielu producentów zawyża przebiegi, po których trzeba wymienić olej.

W przypadku diesla nie powinno to być więcej niż piętnaście tysięcy kilometrów.  Producent zaleca żeby to robić po trzydziestu tysiącach. Efekt jest taki, że w takim silniku wycierają się panewki i silnik zamiast zrobić kilkaset tysięcy kilometrów robi maksymalnie sto tysięcy i jest do wymiany. Na tym przykładzie widać jak bardzo ważny jest olej w samochodzie i jak często trzeba go wymieniać.

Dopasowanie oleju do silnika

Do starszych diesli stosuje się inny rodzaj oleju i do nowszych inny. Jeśli mamy starego diesla to najczęściej wybieramy olej o oznaczeni 15W40. Jest to olej mineralny i gęsty, dlatego w okresie zimowym taki samochód ma nieco gorzej z zapaleniem. Dawniej stosowało się nawet olej o parametrach, 20W40 ale dzisiaj jest rzadko spotykany.  Im olej jest bardziej gęsty tym trudniej zimą będzie obrócić wał, dlatego warto na zimę wymieniać olej na nieco rzadszy.

Oczywiście w przypadku starszych samochodów zastosowanie takiego oleju może oznaczać wypłukanie nagaru i mogą zacząć się nieszczelności i problemy z silnikiem.  To, dlatego wiele osób stosuje po prostu olej mineralny i ma problem z głowy. W przypadku nowszych samochodów stosujemy olej 10W40, 5W40 albo nawet 0W30. Nowsze oleje są przystosowane do pracy w niższych emerytach silnika. Oznacza to, że silnik ma trzydzieści stopni i już ma pełną ochronę przed tarciem, a to bardzo pozytywnie wpływa na żywotność naszego silnika. To nam się będzie opłacało.

rafineria

Ceny olejów do silników diesla

Ceny są uzależnione właśnie od parametrów. W przypadki oleju mineralnego cena za litr obecnie waha się w granicach dwudziestu złotych. Jeśli kupujemy większe opakowanie, czyli 4-5 litrów to można liczyć na cenę w okolicach sześćdziesięciu czy siedemdziesięciu złotych. Opłaca nam się kupować większe opakowanie, a tym bardziej, jeśli nasz diesel ma tendencje do tego żeby zużywać olej. W przypadku oleju, który kosztuje 0W30 cena będzie wysoka.

Tutaj za jeden litr trzeba będzie zapłacić nawet tyle, co za pięć litrów oleju mineralnego. Można trafić na różne promocje z olejem, ale jeśli wybieramy olej to pamiętajmy, że ma być ze sprawdzonego źródła. Dzisiaj istnieje opcja kupowania oleju luzem, czyli nalewany jest z beczki. Czy ma to sens? Nigdy tak naprawdę nie wiemy, jakiego pochodzenia jest ten olej. Musimy wierzyć, że ma też takie parametry, o jakich mówi nam sprzedawca. Nie opłaca nam się takie rozwiązanie i jeśli mamy silnik diesla to trzeba będzie zadbać o to żeby miał dokładnie taki olej, jaki jest mu potrzebny.

Tym bardziej, że z dotarciem do promocyjnych ofert nie ma dzisiaj żadnego problemu. Jeśli nie znamy się na tym, jaki mamy mieć olej do samochodu to warto spojrzeć na karteczkę pod maską, a tam na pewno poprzedni właściciel zostawił nam informacje. Wtedy na sto procent dopasujemy olej do potrzeb silnika i taki silnik będzie mógł wytrzymać długie tysiące kilometrów. Im lepszy olej tym lepsze smarowanie i mniej problemów z silnikiem.

Wymiana oleju w samochodzie z dieslem

diesel

Olej powinniśmy w wyspecjalizowanym warsztacie. Jeśli dbamy o środowisko naturalne to tak trzeba robić. Trzeba przecież taki zużyty olej utylizować, a my nie mamy takiej możliwości. Zgłaszając się do firmy możemy sobie z tym poradzić o wiele łatwiej. Wymiana oleju jest bardzo często darmowa, ale trzeba będzie zakupić olej w tejże firmie. To nam się opłaca. Dzisiaj w nowszych samochodach jest ustawiona tak zwana inspekcja, co oznacza, że komputer pokazuje nam ile pozostało do następnej wymiany oleju.

Kasowanie inspekcji możemy zrobić sami, ale jeśli chodzi o ustawienie ilości kilometrów potrzebnych do następnej wymiany to sami nie damy rady i trzeba mieć komputer. Warto zgłosić się do firmy, która wymieni nam olej oraz filtr i wtedy na te kilkanaście tysięcy kilometrów mamy problem z głowy. Można spotkać takich kierowców, którzy wymieniają olej w dieslu, co 7,5 tysiąca kilometrów, ale my aż tak robić nie musimy.

Wystarczy, że co piętnaście tysięcy kilometrów będziemy wymieniać oleju na nowy, a wtedy żywotność naszego silnika się znacząco wydłuży. Szkoda, że tak wielu kierowców to bagatelizuje, mimo że mają ostrzeżenia od komputera, że już jest pora na wymianę oleju.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here