Jakie witaminy ma banan? Uwielbiasz ten owoc i zastanawia Cię, jakie niesie ze sobą korzyści? A może chcesz zacząć się zdrowo odżywiać, a co za tym idzie chcesz dowiedzieć się czy powinieneś zacząć je jeść? Bez względu na Twój motyw, banan ma wiele wartości odżywczych, więc jedzenie go przyniesie Ci wiele zalet.
Przede wszystkim są bogate w potas, co pomaga osobom zmagającym się z nadciśnieniem. Oprócz tego znajdziemy w nim błonnik, magnez, fosfor i wapń, a także wszystkie najważniejsze witaminy, czyli: A, C, E, K oraz te z grupy B. Brzmi zdrowo, prawda? Ale co dokładnie to wszystko oznacza?
Błonnik odpowiada za utrzymanie układu pokarmowego w dobrej formie, a także oczyszcza organizm. Wspomaga trawienie, dzięki stymulowaniu wydzielania śliny oraz soków trawiennych w żołądku. Pomaga także w ochronie układu krwionośnego i wycisza uczucie głodu. Banany dają nam uczucie sytości, to również zasługa błonnika.
Magnez potrafi ustabilizować funkcje układu odpornościowego. Poprawia naszą pamięć i wspomaga myślenie. Jego ważną funkcją jest odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie układu naczyniowo-sercowego. Jego niedobór sprawia, że jesteśmy nerwowi, łapią nas skurcze i źle śpimy. Większość osób nie zdaje sobie sprawy, że jego braki są powodem naszego ciągłego zmęczenia.
Fosfor z kolei wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a co za tym idzie uczestniczy w przewodzeniu bodźców nerwowych. Jest także ważnym nośnikiem informacji genetycznych. Mimo wielu jego zalet, nie należy przesadzać, gdyż jego nadmiar może objawiać się nudnościami, biegunkami lub wymiotami.
Rola wapnia w naszym organizmie jest wyjątkowo ważna. Wspomaga pracę serca, zmusza mięśnie do kurczenia się i rozkurczania. Potrafi zmniejszyć reakcje alergiczne, reguluje krzepliwość krwi, obniża ciśnienie krwi oraz reguluje układ nerwowy. A to tylko kilka wymienionych funkcji. Ważną i prawdopodobnie dobrze nam znanym zadaniem wapnia jest jego obecność w kościach, zębach, paznokciach i włosach.
Witamina A wzmacnia nasz układ odpornościowy, poprawia kondycję włosów i paznokci. Wytwarza kolagen, który jest przyjacielem młodości, nadaje skórze i więzadłom sprężystości. Istnieje wiele kremów i tabletek, które zawierają witaminę A, ale najlepiej sięgać po naturalne sposoby. Jest także niezbędna do prawidłowego widzenia i wspomaga bodźce wzrokowe w siatkówce.
Witamina C przede wszystkim oczyszcza organizm z wolnych rodników, a co za tym idzie wzmacnia naszą odporność. Choroby przechodzimy wówczas łagodnie. Dzięki niej rany, złamania i siniaki goją się szybciej. Zapobiega także rozwojowi choroby nowotworowej, co w dzisiejszych czasach jest dużą zaletą. Wspomaga leczenie wszelkich chorób neurologicznych takich jak: schizofrenia, choroba Parkinsona czy też stwardnienie rozsiane.
Witamina E wzmacnia naszą pamięć i poprawia funkcjonowanie mózgu. Ponadto zmniejsza ryzyko zachorowalności na wszelkie nieprawidłowości serca. Potrafi przeciwdziałać starzeniu się organizmu oraz bezpłodności. Jest nazywana witaminą młodości i płodności z tych względów.
Witamina K ma wpływ na krzepliwość krwi, zapobiega krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom. Zmniejsza także nadmierne i obfite krwawienia miesiączkowe. Bierze także udział w homeostazie wapnia. Niedobór tej witaminy powoduje trudność w gojeniu się ran oraz podatność na krwotoki.
Witaminy z grupy B łagodzą napięcia nerwowe, uczestniczą w procesie przyswajania węglowodanów. Potrafią poprawić nastrój oraz sprawność umysłu.
Banany mają mnóstwo zalet, ale tak jak wszystko na świecie mają także wady. Jedną z nich jest to, że należą do najbardziej kalorycznych owoców. Jeśli więc się odchudzamy, banan nie jest najlepszym wyborem. Osoby chorujące na cukrzyce również nie powinny ich spożywać, ponieważ są to owoce, które powodują bardzo wysokie skoki cukru.
Poza zaletami wiążącymi się z samym owocem, jego skórka, również może pomóc. W wielu kulturach jest stosowana na kurzajki i ukąszenia komarów. Pocieranie miejsca umytą skórką banana łagodzi stan zapalny. Jak możemy wyczytać w wielu źródłach potrafi także pomóc w wybielaniu zębów. Wystarczy kilka razy w tygodniu pocierać zęby wewnętrzną częścią skórki.
O wspaniałych właściwościach bananów należy przekonać się samemu. Można bez żadnych skrupułów testować je na różnego rodzaju schorzenia, gdyż nie ma żądnych niebezpieczeństw z tym związanych. Poza wartościami odżywczymi cieszą nas swoim świetnym smakiem. Owoc ten jest nie tylko dobry jako przekąska, ale także w dodatku do wszelkiego rodzaju deserów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here