Jeżeli tutaj trafiłeś, oznacza to, że zastanawiasz się jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę. Poświęcając kilka minut dowiesz się o kilku wskazówkach, jak zrobić to szybko i skutecznie. Elementy, które powinna zawierać każda umowa o pracę zostały podane przez Kodeks Pracy. Czy rozwiązując umowę należy trzymać się jakichś schematów?

Umowę o pracę można rozwiązać zachowując okres wypowiedzenia, bądź bez zachowania tego okresu, albo za tzw. porozumieniem stron. Wypowiedzenie umowy o prace polega na złożeniu pisma, które określa, że umowa zostaje zerwana. Wypowiedzenie umowy o pracę może być złożone zarówno przez pracownika, jak i pracodawcę. Jeżeli nie wiesz jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę, to w internecie dostępne są gotowe wzory. Co prawda Twoje wypowiedzenie nie będzie unikatowe, ale skoro je składasz, to chyba nie zależy Ci na zrobieniu dobrego wrażenia, prawda? Rozwiązując umowę o pracę i zachowując okres wypowiedzenia musisz wiedzieć o tym, że okres wypowiedzenia zależny jest od tego, na jak długo zatrudniony został pracownik i zależy również od rodzaju umowy. Jeśli chodzi o wypowiedzenie umowy zawartej na okres próbny, to wygląda to następująco: jeśli okres próbny nie jest dłuższy niż dwa tygodnie, to obowiązują 3 dni wypowiedzenia; jeśli okres próbny wynosi więcej niż 2 tygodnie, to obowiązuje 1 tydzień wypowiedzenia; jeśli okres próbny zawarty został na 3 miesiące, to należy dokonać wypowiedzenia dwa tygodnie przed upływem jego terminu. Inaczej sprawa wygląda, jeśli umowa została zawarta na czas nieokreślony lub określony. To ile będzie wynosił okres wypowiedzenia zależeć będzie od tego, jak długo jesteś zatrudniony w danym miejscu. Przykładowo: jeżeli pracowałeś u danego pracodawcy krócej niż 6 miesięcy, to okres wypowiedzenia wyniesie dwa tygodnie; jeżeli natomiast przepracowałeś dłużej niż 6 miesięcy, ale krócej niż trzy lata, to obowiązuje Cię miesiąc wypowiedzenia; Jeżeli udało Ci się przepracować w jednym miejscu powyżej trzech lat, to obowiązuje trzymiesięczny okres wypowiedzenia. Wręczenie wypowiedzenia umowy o pracę, nie wymaga akceptacji osoby, która je otrzymała. Nie trzeba go również dostarczać osobiście, a można to zrobić np. drogą listowną. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji warto wysłać list polecony i postarać się o otrzymanie potwierdzenia dostarczenia dokumentu. Jak to mówią – przezorny zawsze ubezpieczony. Dodatkowo istnieje opcja wysłania wypowiedzenia o pracę drogą elektroniczną. Zatem jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę i co powinno ono zawierać? Dokument ten powinien być napisany w stylu formalnym, z zachowaniem pewnych prostych reguł. W górnym, prawym rogu należy umieścić miejscowość i datę sporządzenia dokumentu. Po lewej stronie dokumentu umieszcza się dane osobowe pracownika, tj. imię, nazwisko i jego adres. Kolejno, po prawej stronie należy napisać dane pracodawcy, czyli nazwę firmy, adres firmy itp. Dokument należy zatytułować. Najłatwiejszą formą tytułu będzie napisanie „Wypowiedzenie umowy o pracę”. Kolejno należy podać informacje dotyczące umowy, tj. jej numer, datę sporządzenia umowy, pomiędzy kim została ona zawarta i jaki okres wypowiedzenia obejmował w tym przypadku. Po prawej stronie, nieopodal dolnej krawędzi dokumentu, należy złożyć czytelny podpis. Natomiast po lewej stronie, powinien widnieć podpis i data osoby, do której wypowiedzenie zostało zaadresowane, czyli np. podpis Twojego pracodawcy. Jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę, jeśli pracodawca naruszył warunki umowy i pracownik chce się zwolnić bez zachowania okresu wypowiedzenia? W gruncie rzeczy taki dokument różni się od poprzedniego nagłówkiem. Pismo należy zatytułować: „Rozwiązanie umowy o pracę bez zachowania wypowiedzenia”. Kolejną różnicą jest podanie powodu wypowiedzenia. Przykładowo, powodem może być brak wypłacalności pracodawcy, co jest poważnym naruszeniem prawa. A jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę na mocy porozumienia stron? Dokument wygląda podobnie, z tym że tytułować go należy adekwatnie do sytuacji, czyli „Rozwiązanie umowy na mocy porozumienia stron”. Należy także podać przyczynę rozwiązania umowy. W dokumencie nie jest wymagany podpis osoby, do której jest on adresowany, a jedynie podpis pracownika.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here